Az Akciótanulás (Action Learning = AL) egy olyan dinamikus folyamat, amelynek során 4-8 főből álló csoport vállalati projekteket támogat, illetve valódi eseteket, problémákat tár fel és old meg.
A folyamat középpontjában a tanulás maximalizálása áll: valamennyi résztvevő tanul a saját projektjéből és tanul a mások által behozott problémákból egyéni önismereti, valamint csoport és vállalati szinten.
Az AL csoport célja, hogy minden csoporttag a saját tempójában fejlődjön azokon a területeken, amelyek számára, illetve az általuk betöltött pozícióban a legfontosabbak.
Ez a folyamat kognitív és érzelmi szinten egyaránt erőteljes, és hatása az egyén és csoportszintű változások mellett a szervezeti szintű változásokban is megfigyelhető.
Az AL csoport folyamata
Az AL csoport 4-8 főből és egy facilitátorból áll.
Valamennyi csoporttag felváltva kerül az ügyfél (projektgazda) szerepbe, miközben a többiek coach-ként működnek.
Az ügyfél bármilyen szervezeti témájú projektet, esetet vagy problémát behozhat, amelyre jobban rá akar látni, meg akar oldani, vagy amelyben előbbre akar lépni.
A coachok feladata, hogy támogassák, konfrontálják az ügyfél szerepében lévő csoporttagot, hogy az eljusson a kitűzött céljáig.
A facilitátor biztosítja, hogy az ügyfél elegendő támogatást kapjon a csoporttól, facilitálja a munkát, biztonságot teremt, támogatja a coachokat és mindenki számára maximalizálja a tanulást.
Készségek, melyek az AL csoport során fejlődnek
- prezentálás (az eset elmondása)
- célok kitűzése (Mit akarok elérni az ülés végére?)
- döntéshozatal (a megoldási opciók közül való választás)
- visszajelzés adása, elfogadása
- kérdésfeltevés
- aktív hallgatás
- reflexió önmagamra és másokra, valamint csoportfolyamatokra
- együttműködés a cél érdekében
Az AL csoport működésének hatása a résztvevőkre és a szervezetre
- Kialakul egy biztonságos és támogató tanuló közösség, ami különböző szervezeti egységek között jön létre, erősítve ezzel kapcsolatokat és kommunikációt.
- A résztvevők tapasztalati úton sajátítanak el különböző coaching stílusokat és technikákat, amelyekkel azután saját beosztottaikat is tudják támogatni
- A feldolgozott eseteken keresztül bővül és többek számára elérhetővé válik a szervezeti belső tudás.
- A hozott esetek és az arra adott reakciók által felimerhetők lesznek a hatékonyan működő stratégiák.